:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

شنبه 21 آبان 1390-08:21 ب.ظ



پنجره‌ای به سوی طبیعت، از نگاه سه نسل گشوده شد

خبرگزاری فارس: نقاشی‌های گلستانه، شیوا و رضاخانی در گالری «ساربان» رونمایی شد.

خبرگزاری فارس: پنجره‌ای به سوی طبیعت، از نگاه سه نسل گشوده شد

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ سه نسل هنری در نمایشگاه گروهی نقاشی «پنجره باز» که عصر جمعه ـ 20 آبان‌ماه ـ در گالری «ساربان» برپا شد با نگاهی دوباره به طبیعت پرداختند و از چشم‌اندازهای گسترده به بازنمایی آن به شکل کلیتی یکپارچه آن هم در تقابل با زندگی کسالت‌بار و زخم‌خورده‌ هر روزه پرداختند.

منظره‌های علی گلستانه در این مجموعه شاید از همان موارد معدودی باشد که تلاش دارد راهی به بیرون ازکلیشه‌ها و معناهای پیش ساخته در باب طبیعت دست پیدا کند.
منظره‌های او فارغ از هرگونه پیش‌فرض ایدئولوژیک نسبت به طبیعت نقاشی شده‌اند؛ فارغ از هر معنایی که فرهنگ از پیش ساخته و در آن تزریق کرده باشد.
منظره‌نگاری گلستانه حاصل مواجه مستقیم او با طبیعت و درگیر شدنش با پیچ و خم‌ها، پستی‌ها و بلندی‌های آن است. او نه به عنوان جزئی از طبیعت، بلکه در نقش خودش، یعنی یک انسان شهرنشین، گسسته از شیوه‌های سنتی تولید و گسسته از طبیعت، در طبیعت گام می‌گذارد و سعی دارد به واسطه‌ کار بر روی طبیعت با آن ارتباط برقرار کند.
قصد این نقاش یکی شدن با طبیعت یا تسلی یافتن با آن نیست، بلکه کلنجار رفتن با آن از طریق نقاشی کردن است.
او تلاش دارد تا از راه به کارگیری ابزاری که با آن نقاشی می‌کند بر طبیعت فائق آید. کار او مشاهده‌ منفعلانه‌ طبیعت نیست، بلکه کلنجار رفتن دائمی با آن است برای آن که رابطه‌ خود را با چشم‌انداز تعریف کند.
در این راه، او طبیعت را ساده می‌کند، فضا را تقسیم می‌نماید، رنگ‌ها را تغییر می‌دهد، کارماده را جایگزین می‌کند و همه‌ی این‌ها را باز می‌آزماید. او سعی دارد به همه‌ تجربیات‌ش از نقاشی در فضای آزاد و در بطن طبیعت، نمودی تجسمی ببخشد. به مدد این خواست آگاهانه، حاصل کار او همیشه و همیشه نقاشی است؛ چیزی ملموس و نشانه رفتنی.
فارغ از انسجام فرمال نقاشی‌های علی گلستانه، پافشاری و پایمردی او بر منظره‌نگاری طی چند دهه کار حرفه‌ای و البته بی‌سروصدا، بر وجود ایده‌ای جدی و ژرف در آثار او دلالت دارد؛ ایده‌ای که نه قصد تسلی دادن دارد و نه می‌خواهد حیرت‌زده کند، بلکه تامل و بازاندیشی برای رسیدن به آگاهی را پیش‌می‌نهد.

آثار فرشید شیوا در این نمایشگاه نگاهی متفاوت به طبیعت را دنبال می‌کند.
مه آلودگی و خنکای صبحگاهی که در چند اثر این نمایشگاه با عناوین «شروع یک رویا»، «هارمونی سکوت»،
«انعکاس» و «تاثیر داود امدادیان» به چشم می‌خورد، گویای حضور نقاش است که بین خود و دنیایی که به تصویر کشیده است فاصله‌ای معنادار را گوشزد می‌کند. فاصله‌ای که دنیای ماشینی میان هنرمند و چشم‌انداز دلخواهش ایجاد کرده است.
انسان شهرنشینی که همواره در فضای بدون افق، محدود و پیچ‌درپیچ شهر سرگردان است در مواجه با طبیعت یا باید به شکوه و خیالی تصنعی در بازآفرینی طبیعت دست زند و یا آنچه هست و یا می‌توانسته باشد را بی‌هیچ تملق و اغراقی به تصویر بکشد؛ اینجاست که فرشید شیوا گاه با حایل قراردادن پرده‌ای از مه، این فاصله را نشان می‌دهد و گاه با تصویر کردن در چرخ‌های ماشین‌ها بر روی چشم‌اندازش پیوند میان آنچه بوده و آنچه اکنون بر طبیعت می‌گذرد را به نمایش درمی‌آورد. هرچند که گویا برای شیوا به کمال رساندن نقاشی بیش از هر چیز دیگری دغدغه است و این کمال چه در پرتره‌ها و چه در طبیعتش، جدالی با بوم سفید برای به رخ کشیدن هنر نقاشی است.

المیرا رضاخانی نیز از نسل نقاشان جوانی است که خوب نگاه می‌کند. او که پیش از این با پرتره‌ها و فیگورهایش توان هنری‌اش را به اهالی هنر نشان داده بود این بار در جستجوی آسمانی که میان کوچه‌ها و خیابان‌های باریکی که کوچکترین تناسبی با ارتفاع برج‌های سر به فلک کشیده ندارند، گم شده است.
او تکه‌هایی از آسمان را با چیره دستی به زمین آورده است تا شاید به همان انسان سازنده دنیای شهری امروزی بگوید: «گاهی به آسمان نگاه کن!» 

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سفیر ایرلند، قباد شیوا، رسول یونان، محمد حسن حامدی، علی خسروی، حسینعلی ضلبحی، کمال طباطبایی، محمد محمودی و...حضور داشتند.
نمایشگاه «پنجره باز» تا 7 آذرماه همه روزه غیر از سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 ادامه خواهد داشت.
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این مجموعه به خیابان دکتر بهشتی، خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند.
 انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900821001029



تاریخ آخرین ویرایش:- -




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic